[suikerfeest deel 2] Ramadan is meer dan vasten

[suikerfeest deel 2] Ramadan is meer dan vasten
  • Food-en-retail
  • 17 jul 2015 @ 12:01
  • Link
  • Abdelaziz Aouragh
    Abdelaziz Aouragh

    Islamic Branding expert
    PURESAFY
  • WinkelenDoelgroepen

Puur vanuit een marketingperspectief heeft MarketingTribune in samenwerking met bureau Pure Safy Branding een Suikerfeest-special georganiseerd. In vorm van drie artikelen door expert Abdelaziz Aouragh. We zien dat de trend van inspelen op het Suikerfeest (nog) niet is opgemerkt door marketeers. Terwijl er door in te haken een grote onontgonnen doelgroep te bereiken is. Wij hopen dat jullie door deze special meer inzicht zullen krijgen in wat de mogelijkheden zijn om deze doelgroep voor jullie te winnen. Deel 2, inclusief drie inhaaktips voor marketeers.

De Ramadan is afgelopen en dit wordt afgesloten met Eid ul-Fitr oftewel bekend als Suikerfeest. Toch willen wij wat tips geven voor de volgende Ramadan, dit kan namelijk voor jullie een terugkerende traditie zijn, wat prima in jullie issue kalender zou passen. Probeer al ideeën op papier te zetten die je voor de volgende Ramadan wilt uitschrijven. Een minder bekend aspect van de Ramadan is dat deze maand niet alleen over vasten en abstinentie gaat. Het is vooral een leerschool die de moslim weer bewust moet maken van zijn dagelijkse gedrag.

Een voorbeeld is dat alle Marokkaanse tv-kanalen extra aandacht geven aan wat de beste voeding is en hoe deze geconsumeerd moet worden. Zoals het wel of niet invriezen van groente en fruit en welke voedingswaarden daarmee wel of niet verloren gaan. De moslim is in deze maand extra gevoelig voor merken die bepaalde kernwaarden uitstralen: zuiverheid, oprechtheid, diepgang en karakter.

Tip 1: Denk niet dat moslims tijdens de Ramadan geen consumptiegoederen kopen! Integendeel, er wordt massaal ingekocht en na zonsondergang wordt er van alles aan nieuwe producten uitgeprobeerd. Tijdens de Ramadan is de koopdrempel dus juist lager.

Tip 2: Sampling-acties worden door veel voedingsmerken uitgevoerd op grote events. De Ramadan wordt hierbij doorgaans vergeten. Na zonsondergang vindt het 'Taraweeh-gebed' plaats. Dit wordt gezamenlijk en tegelijkertijd uitgevoerd, dus de moskeeën zitten vol met potentiële klanten. Probeer eens om bij een aantal moskeeën te samplen. Je zult je verbazen welke positieve reacties je zult ontvangen!

Tip 3: Tijdens de maand Ramadan worden er veel lezingen gehouden. Veel moslims zijn in deze periode van bezinning actief op zoek naar nieuwe kennis. Ook dit is een marketingkanaal dat veelal onbenut blijft. Zorg dat je voor of na een lezing bij jou in de buurt jouw kortingsvoucher, brochure, pamflet enzovoort mag aanbieden.

(En maak niet de uitglijder door bij tip 2 en 3 schaars geklede dames naar de moskeeën te sturen om uit te delen…)

Abdelaziz Aouragh


Lees vanavond het slotdeel (3) van onze Suikerfeest-special



Ramadan-inhaakcampagnes

Voorbeeld van aan het Suikerfeest aangepaste winkelinrichting
 

Abdelaziz Aouragh

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken